fredag 2 juli 2010

Mina nya kompisar


Sju avsnitt in i säsong ett nu, och jag börjar lära känna folket på Baltimores mordrotel lite. Kay är ju min nya stora förebild i livet. Det skadar inte att hon är rödhårig, vill jag ha sagt. I avsnittet jag såg imorse skulle hon vittna. Hon rockade powersuiten, och det är så cute att hon har en crush på states attourney Ed Danvers. Hennes och Baldwin-brorsans partnerskap är nog mitt bästa än så länge tror jag. Det var superfint när han skulle slingra sig ur hur han sagt till hans fru att han inte alls tyckte Kay var attraktiv. Hur dom hade en outtalad överenskommelse om att de inte skulle fundera på det ens, så då gjorde han inte det. Det gillade jag.

Sen känner jag att Bolander och jag blir bättre och bättre vänner. Han är ju nyskild, det är jobbigt för honom. Jag undrar hur det går för honom med den australiensiska coronern, det var ju riktigt jobbigt när han hängde med hennes son och han var så crazy! Och stressade upp stackars Bolander. Han har det inte så lätt. Och Munch är så jävla torr och sarkastisk och retlig mot honom, jobbigt. Men hörrni, det där krabbätarstället, dit vill jag gå, det verkar astrevligt! En liten hammare, en krabba, och tidningspapper. Ändå festligt!

Sen är det ju det här med Pemberton. Han är ju en sån jävla bra polis! Och nu när Bayliss och han börjar jobba som ett team, det känns härligt. Han blev ju erbjuden ett chefsjobb precis, och det ledde till en mycket fin scen där han och nuvarande strängchefen pratade lite. Och nu när han bestämmer sig för att vara med i gänget, kommer och drinker en efter-jobbet-öl osv. Härligt! Gillade även när han och Bayliss redde ut det där hundmordet, och pratade om hundnamn. Hans gamla hund hette visst Rex. Ändå bra hundnamn tycker jag med.

Sen är det ju Crosetti/Lewis-teamet. De åkte till Washington precis, och Crosetti fick kolla in massa Lincoln-memorabilia, det var så kul för honom. Och dom fick inbjudan till att käka middag i Vita Huset-matsalen, av en Secret Service-man. Men Lewis blev sur, så dom fick dra ju. Jag gillar deras dynamik:

En sak med Homicide som är skön är ju att det går så långsamt.SJu avsnitt in som sagt, och vi lär fortfarande känna varandra. Ingen hets osv.

Inga kommentarer: