tisdag 11 september 2007

Allt hör ihop


Jag håller på att kolla igenom den gamla tonårsalienserien Roswell, som WB och senare UPN gjorde 1999-2002. Låg budget, fula effekter men väldigt bra. Skaparen av serien heter Jason Katims. Han har skrivit för Mitt så kallade liv och Boston Public och producerar nu Friday Night Lights, förra årets kanske bästa nya serie. Ronald D Moore, som är head-writer och producent på Battlestar Galactica var medproducent och skrev stora delar av säsong två och tre av Roswell.

Härom dagen meddelades det att Bionic Womans, som jag peppat för, showrunner Glen Morgan hoppar av mitt under produktionen. Kvar som ensam showrunner blir David Eick, som är medproducent på Battlestar Galactica med Ron Moore. Bsg och Bionic Woman delar inte bara producent utan också studio i Vancouver och en del skådespelare. Främst Katee Sackhoff men också Mark Sheppard och Aaron Douglas

Idag fick vi veta att den som kommer styra upp skrivandet av Bionic Woman, eller styra upp och styra upp, jobba med storys och skriva ett par avsnitt, blir Jason Katims, of Friday Night Lights and Roswell fame. Så där fick man ihop det.

Jane Espenson är många fangirls, mig inkluderat, stora manusförfattaridol. Hon har skrivit en massa för Buffy, Firefly, lite Gilmore Girls, ett OC-avsnitt och jobbar nu med Ron Moore på Battlestar Galactica. Ron Moore jobbade långt innan Roswell med flera Star Trek-produktioner, bland annat producerade han Deep Space Nine, där han köpte Jane Espensons första manus. Så där gick det ihop också.

Jag blir så glad när de håller ihop ibland.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Kollade in Bionic Woman-pilotavsnittet, och blev grymt imponerad av Katee Sackhoff. Riktigt kul med Firefly- & BSG-spotting medan man tittade.
Bra blogg btw, verkar som om du håller på lägga upp min seriehöst åt mig!