måndag 24 september 2007

Från det ena till det andra


Som sagt har jag tittat på Roswell, alienserie i high-schoolmiljö. Sista avsnittet såg jag i förrgår, och jag känner mig inte riktigt så där tom och obehaglig som jag brukar göra när jag blivit klar med en serie. Kanske för att det spårade ur så mycket på slutet. Dom gjorde den där dö-men-återuppstå-med-nytt-perspektiv-på-livet-grejen som kan vara så utmärkt tråkig på tv. Se Grey’s så förstår ni vad jag menar. I mitten på säsong tre var det även ett helt oprovocerat konceptavsnitt, I married an alien. Där spoofar de den klassiska 60-talsserien Bewitched, som Will Ferrell och Nicole Kidman remakade härom året för övrigt. I Bewitched finns en häxa med magiska krafter som måste dölja dessa för omgivningen. Lite som våra aliens i Roswell. Det blir som en önskedröm för vår alienfru att hennes man ska veta om hennes hemlighet, precis som i den idylliska serien. Detta illustreras genom att de spelar upp sin egen skojsiga variant av turer och vändningar där hemligheten ska hållas för de oinvigda. Fast de har fått klä ut sig i festliga sextiotalsoutfits. Inte deras bästa avsnitt kan ju tilläggas.

Konceptavsnitt görs ju i rätt många serier. Vanliga grepp är ju ett direktsänt program, Cityakuten har gjort nåt sånt till exempel. Där serien är som ett ganska klassiskt avsnitt, men man vet att det är direktsänt, så vad som helst kan hända! Etc. Sen har vi det klassiska dokumentäravsnittet. En dokumentär filmas om en av huvudpersonerna. Vi får se det vi annars inte ser, brukar bli lite day-in-the-life över det hela. Funkade bra med CJ i Vita Huset. Ett jättebra dokumentäravsnitt av Battlestar Galactica också, kanske ett av mina favoritavsnitt. Det heter Flight of the Phoenix och i BSG-världen, lärde vi oss då, har tv-n liksom alla papper avklippta hörn.

Åh, nu blev jag pepp på Battelstar Galactica: Razor. Ni kollar väl ikapp så vi kan prata om det sen, efter den tjugofemte november.

Fast det där med konceptavsnitt alltså, tja, de kan ju lyckas. Men är det särskilt ofta? Kan inte komma på så många jag gillar. Kan ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Anferny! Musikal avsnittet i Buffy! Den e fantastisk!

M-A-R-C-U-S sa...

Rebz - jag hittade din blog av en slump. Weird.

Hur som helst, jakligt roligt inlagg. Jag hatar koncept-avsnitt pga Star Trek Next Generation serien. Dar gick dom in i deras javla holo-deck ibland och sa utspelade sig hela avsnittet i den pahittad latsas-varlden. Data kunde vara Sherlock Holmes; Captain Jean Luc Picard kunde vara cowboy; Commander Ryker kunde va riddare. Sa sjukt trakigt.