måndag 24 mars 2008

Min topp fem: Hanna Fahl


Min kompis Hanna har gett mig så mycket tv. Innan jag och Hanna kände varandra hade jag aldrig ens sett BSG, fatta vad sjukt. Hon har även introducerat mig till Doctor Who och Torchwood och en massa massa annat! En tråkig sak med Hanna är att hon redan jobbar på radion, så en podcast där vi skulle nörda om tv känns helt överflödigt. En bra sak med henne är att hon kan sända och nickname-a mig på facebook samtidigt. Jag heter Smygis nu om någon undrar. Här är Hannas topp fem alienebabys på tv:

5. Torchwood

Gwen ska gifta sig, men vaknar på morgonen med preggomage och förstår att hon blivit på tjocken av en utomjording som typ rört lite vid hennes handled dagen innan. Mitt under bröllopsbestyren förstår Torchwoodgänget att alienmamman använder Gwen som surrogatmorsa och vill slita ut babyn. Till slut måste man använda Owens gevär-som-kan-förstöra-saker-inuti-andra-saker, och det blir Gwens fästman som får skjuta bort alienbabyn i en sorts omvänd födelsescen. En avsnittslång historia bara, alienbabyn har inget att göra med själva storyarcen.

4. Invasion

Invasion slutar med en gigantisk hybridfödselscen, med typ hur många gravida lidande kvinnor som helst, men det är första gången man får se alienfödsel några avsnitt tidigare som är coolt, sedan blir man lite blasé. Full av nån sorts små yngel blir man, och det lyser ett mystiskt sken ur magen. När ynglen föds dör man.

3. Angel

Darla blir med barn, Angels barn, trots att vampyrer inte kan få barn. Omg, är det ett ont eller gott barn? Så småningom får Darla någon sorts mänskliga känslor av att ha en baby med själ inom sig. Men hur ska babyn kunna födas av en levande död? Jo, Darla är på väg att tyna bort ändå, och i sitt nya lite-mer-mänskliga jag beslutar hon att köra
en påle i sitt eget hjärta för då blir ju vampyrer till stoft, och kvar blir bara babyn liggandes på marken. Okej, denna baby är inte riktigt en utomjording, men ändå, väldigt cool lösning på babyfödseldramatiken!

2. Battlestar Galactica

Athena-Sharon är en cylon som blir ihop med Helo, och så får de ett barn som heter Hera och är den första halvcylonen. Galactica-possen säger att babyn är död, men gömmer undan den. Egentligen inte särskilt mycket scifidramatik med själva babyn och födseln och sånt, den ser helt normal ut, enda ovanliga med babyn är att dess navelsträngsblod botar cancer. Dock: mycket viktig alienbabyfödsel ur seriemytologiskt perspektiv. Mycket viktig.

1. V

En tjej blir kär i en av ödlorna i människodräkt, ligger med honom, och blir såklart med barn. Till slut är det dags för dramatiskt kejsarsnitt i motståndsrörelsens högkvarter under ledning av den fantastiska hjältinnan Julie. Ut kommer en liten människobaby, gullig och allt. Yay faran över! TROR MAN. Tills den öppnar munnen och
sticker ut en väsande lång ödletunga! WAAA! Men det är inte över än. Ut ur den uppskurna magen kravlar dess tvilling - en grön skräcködla. WAAAAAAAA! Bästa och otäckaste alien baby-födelsescenen ever.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha ödleungen ser ut som en turtle!
bra lista!

Alice sa...

Ahaha. WAAA! Jag kan precis höra dig och jag minns scenen och tungan så väl fast jag själv var typ bebis då. Den scenen och den där Diana äter en råtta. Min kusin fick en stor geleråtta i present sen. Alltså en skitstor.