tisdag 22 september 2009

en krimi-vad? krimi-vad-för-nåt?


I somras var jag på landet en hel månad i sträck. Det har jag inte varit sen jag var liten, men kan varmt rekommendera det även i vuxen ålder. Det var härligt. Jag blev mini-brun, vilket annars aldrig händer, jag hann väldigt långt på alla handarbeten, och jag kollade ikapp på allt jag inte orkade kolla ikapp på i stan. Vilket var andra halvan av The Office, säsong fyra och fem av Lost (herregud!! spänningen!!), hela Gossip Girl, Gavin & Stacey som är en mycket vänlig brittisk serie som jag gärna broderar ut om senare. Och jag tror det var lite annat också.

Jag kollade även på det fantastiska danska dramat Ørnen - En krimi-odyssé. Alltså, har ni sett Örnen. Det är så bra. Den är allt svensk tv inte är, dyrt, välproducerat, nästan alla pratar danska... Jag älskar det. Jag kan inte förklara den bättre än de gör på baksidan av boxen, så håll till godo:
En intense krimi-odyssé udmærker sig ved at have to fortællelag. På det ydre, aktionsprægede plan, handler serien om kriminalinspektør Hallgrim Hallgrimsson, kaldet Ørnen, der med stor ekspertise efterforsker og opklarer drabssager med forbindelse til grænseoverskridende, organiseret kriminalitet. På det indre plan handler serien om en mand, som er så elendig til at tage ansvar for sig selv, at han nu befinder sig på kanten af en eksistentiel krise.

Jag kan bara varmt rekommendera den. Utom en sak, och det är signaturmelodin. Alltså, jag skäms-rodnar så mycket så jag inte vet var jag ska ta vägen. Men jag vill inte att ni ska skrämmas bort av den, för det är så mycket bättre en så.

2 kommentarer:

Hanna sa...

IIIIIIII... I'm a roamer in tiiiiiiime...

*rys*

Hanna sa...

Men jag tycker inte om Marie. Så okarismatisk! Örnen borde ha en festligare tjej!