tisdag 9 oktober 2007

Att slå på den lilla trumman.


Den som inte sett säsongspremiären av Friday Night Lights och är rädd för spoilers får strunta i att läsa det här inlägget, ok? Ok.

Kanske det jag gillat allra mest med Friday Night Lights är att den varit väldigt lågmäld. Inte skrivit mig på näsan med uppenbara saker och inte gått på massa billiga tricks. Allt är inspelat på plats i en småstad i Texas. De som spelar femtonåringar är högst sjutton istället för tjugosju som i Beverly Hills. De har inte mosat på när de hade kunnat. Tills nu. Det var mycket med säsongspremiären som jag tyckte om. Matt och Julie-storylinen var underspelad och bra, att de struntar i att göra en perfekta high school-paret grej och visar lite tvivel är fint och verkligt. Jag ser fram emot vad som ska hända med Buddy Garrety. Jag gillar hur Jason Street är coach nu, Riggins-storyn är bra.

Sen finns det några saker jag inte gillade. Känns det inte lite uppenbart att de ska ha en ny head-coach som är sådär sadistiskt lagd och inte respekterar att i Dillon kör de sitt fotbollsrace på sitt sätt. Där hade man kunnat gå en annan väg tycker jag. Men det som förstörde för mig på riktigt var Landry och Tyra historien. Inte ok att de råkar slå ihjäl en snubbe som är ute efter henne och sen inte pallar ringa polisen utan dumpar kroppen. Billigt trick. Det har vi sett tusen gånger. Det hade varit mycket mer intressant och spännande om de hade gjort det och sen tagit konsekvenserna av det, ringt en ambulans, styrt upp polis. Levt med att de dödat nån. Nu slog de på den stora trumman. Gjorde det uppenbara. Vi får se hur de löser det här, men det gör mig skeptisk för resten av säsongen. Nån som håller med? Eller kanske inte håller med?

Jag blev så till mig av det här så vi får ta allt det andra imorgon istället. Då blir det The Office och Gossip Girl bland annat.

4 kommentarer:

Einar sa...

Det tog ett tag, men efter mycket googlande hittade jag hit... Jag blev så peppad av din FNL-hype när vi sågs på Reisen att jag laddade hem hela första säsongen och maratonkollade, och ojojoj vilken serie. Jag delar din besvikelse över Tyra+Landryhistorien men senaste Ask Ausellio lugnar mig lite iallafall. Jaja, nu ska jag läsa vidare. Ha det fint //Einar

semestermusik sa...

Bexster! tänkte bara säga att du är bäst och meddela att jag äntligen börjat kolla så smått på BSG när det det går mitt i natten på 5:an, FNL mitt på dan och lite på Dexter (Hatar Dexter gillar de andra två). Ligger hopplöst efter, jag vet. /tv-rookien

Erik sa...

Hej!
Har du sett hypen?: http://carlfredrikholtermann.blogspot.com/2007/10/inga-byxor.html

Du vet att du gör det bra!

Anonym sa...

instämmer helt om fnl. coachen är en hopplös stereotyp och mordgrejen fick mig att ta mig för pannan och kvida "nej nej..." en väldigt oroväckande säsongsstart.