fredag 26 oktober 2007

Rapport till himlen


Jag pratade ju lite om den gamla svenska serien Rapport till himlen för ett tag sen. Idag gjorde jag slag i saken och köpte boxen. Efter första avsnittet kan jag meddela att den är precis lika bra som jag kom ihåg det. Johan Widerberg spelar Viktor som är kvar i stan över sommaren. Han har en nära-döden-upplevelse och kan nu se och prata med döda. En tjej blir mördad och på sju dagar måste hon hitta mördaren för att få komma till himlen. Och Viktor hjälper till såklart.

Jag påminns på många sätt faktiskt om Pushing Daisies som jag gillar så mycket nu. Det finns ju till exempel ett glasspalats där det hängs, lite som Neds pajhål, och Vanna Rosenberg jobbar där och är strålande bra. Och minns ni Gert Fylking i sitt livs roll som Mr Splendid på bingohallen, där han sjunger Strangers in the Night med blank, fettig comb-over. Och Stellan Skarsgård är mycket läskig.

Det kommer väldigt lägligt och knyter ihop nåt, Rapport till himlen. Med Dead Like Me och Daisies och faktiskt kanske Twin Peaks också. Och lite Kubler-Ross och nära-döden som vi pratade om för ett par veckor sen. Ni borde kolla om.

1 kommentar:

Malin sa...

åh jag måste också köpa! Jag älskade verkligen den serien, plus att jag allt sedan ebba och didrik varit kär i Johan Widerberg! TAck för tipset!