onsdag 21 oktober 2009

lite av ett klagomål


Jag har haft problem med House i flera omgångar, alltid av samma anledning. Det är så himla formulaiskt, och jag blir så trött när det ALDRIG är nån som helst karaktärsutveckling. Och herregud, vad töntigt jag tycker det är att gnälla på ett ord så prettigt som kataktärsutveckling, men det är faktiskt tråkigt. Varje gång de har gjort nåt med House, fixat hans ben, gett honom tillbaks hans förra fru, dödat WIlsons tjej, och liknande går det ett par avsnitt, som är superbra, när hela dynamiken i gänget och på sjukhuset ändras. Det blir lite spännande igen alltså. Men efter ett par avsnitt med det nya, som man älskar, dödar dom det. Allt blir som vanligt inom ett par avsnitt.

Jag har varit hoppfull den här säsongen. Tänkt att det är den här gången kanske det händer. Och visst är det nyansskillnader kanske i House, karaktären. Men det räcker inte riktigt. Trots att en person vaknade upp från de döda i det här avsnittet tycker jag inte att det är kul längre. Samma gamla visa. Orkar inte bry mig.

2 kommentarer:

Linnea sa...

Jag de-lurkar (ha!) här för att instämma helt i vad du skriver om House. Jag gav upp efter de första avsnitten på säs 5, då man trodde nåt verkligen skulle förändras efter Ambers död, men det bara blev samma gamla gängor som vanligt efter ett par avsnitt. Blir lite sugen igen ibland dock, mest för Wilsons skull.

Men det är ju problemet med procedurals, så himla case-inriktat, finns ingen plats för karaktärsutveckling. Extra synd då på serier som faktiskt har intressanta karaktärer, blir väldigt frustrerande när man är lite mer investerad än the idle watcher, man ser potentialen. House är verkligen sån serie, Criminal minds tycker jag också.

F ö väldigt trevligt med en bra TV-blogg på svenska! Blir att jag kikar in här då och då.

Karinapan sa...

Ååååååhhhhhh jag håller med. House samma, samma, samma!